Kod: 12897421
"Bialy mazur. Kino kobiet w polskiej kinematografii" to ksiazka napisana z zaangazowanej spolecznie, krytycznej perspektywy kulturoznawczej, przez Monike Talarczyk-Gubale, wybitna badaczke filmu i kultury wspolczesnej, autorke m.i ... więcej
Wpisz swój adres e-mail, aby otrzymać od nas powiadomienie,
gdy książka będzie dostępna. Proste, prawda?
"Bialy mazur. Kino kobiet w polskiej kinematografii" to ksiazka napisana z zaangazowanej spolecznie, krytycznej perspektywy kulturoznawczej, przez Monike Talarczyk-Gubale, wybitna badaczke filmu i kultury wspolczesnej, autorke m.in. niedawno wydanej monografii "Wszystko o Ewie. Filmy Barbary Sass a kino kobiet w drugiej polowie XX wieku" (Szczecin 2013) oraz znakomicie przyjetej w swiecie nauki i kultury ksiazki "PRL sie smieje! Polska komedia filmowa 1945-1989" (Warszawa 2007). "Bialy mazur" to zbior krytycznych esejow o kinie kobiet w Polsce, poswiecony rezyserkom i scenarzystkom filmow fabularnych, poczawszy od kontrowersyjnej Wandy Jakubowskiej, przez wtopiona w malzenski tandem Ewe Petelska, ukryta w historii kina Agnieszke Osiecka, emblematyczna dla kina kobiet Barbare Sass, slawna, choc nieinterpretowana w swietle krytyki feministycznej Agnieszke Holland, dojrzewajaca w cieniu siostry Magdalene Lazarkiewicz, po zapomniane autorki filmu "Bluszcz" i Ewe Kruk. Ksiazka poswiecona jest takze czesciowo kinu kobiet jako kinu dla dzieci i mlodziezy, ze wzgledu na silna reprezentacje rezyserek w tej dziedzinie tworczosci filmowej, ktora tworzyly Maria Kaniewska, Anna Sokolowska i Jadwiga Kedzierzawska. Bohaterkami ostatniej czesci "Bialego mazura" sa pisarki, scenarzystki - Maria Nurowska, Krystyna Kofta i Manuela Gretkowska, z wyrazna sygnatura plci w tekscie i doswiadczeniami pracy w filmie. "Bialy mazur" to nazwa tradycyjnego polskiego tanca, a zarazem tytul filmu w rezyserii jednej z bohaterek ksiazki, Wandy Jakubowskiej. Jest to takze nawiazanie do tytulu wspolczesnej wystawy sztuki kobiet pod kuratela Andy Rottenberg, z ta roznica, ze w ksiazce Talarczyk-Gubaly sama kuratorka staje sie jedna z autorek kina kobiet, a mianowicie scenarzystka pierwszego polskiego filmu nazwanego przez krytyke filmem feministycznym. Tytulowa metafora odsyla zatem do inicjatywy kobiet w polskiej kinematografii, podejmowanej wbrew dyktatowi tradycji i wzorcowi rezysera, ale znajdujacej dla siebie uzasadnienie w propagandowej emancypacji kobiet w realnym socjalizmie. Ksiazka przedstawia polskie oblicze swiatowego fenomenu women's cinema w drugiej polowie XX wieku, wprowadzajac przy tym instytucjonalny kontekst aktywnosci polskich rezyserek w panstwowej kinematografii. Monika Talarczyk-Gubala zadaje pytania o status kultury filmowej i upomina sie o nalezne w niej miejsca dla autorek, ktorych tworczosc jeszcze dzis jest czesto marginalizowana. Napisany przystepnym i ciekawym jezykiem, "Bialy mazur" moze pelnic funkcje przewodnika po nierozpoznanych dotad obszarach polskiego kina tworzonego przez kobiety. Wzbogacony o ilustracje duetu artystycznego Agnieszki Popek-Banach i Kamila Banacha oraz o zdjecia z polskich archiwow filmowych, stanowi nie tylko rzetelna publikacje pod katem merytorycznym, ale rowniez pozycje wyrafinowana formalnie, zaprojektowana przez poznanskie studio Bekarty.
Od roku 2008 obsłużyliśmy wielu miłośników książek, ale dla nas każdy był tym wyjątkowym.
Copyright! ©2008-24 libristo.pl Wszelkie prawa zastrzeżonePrywatnieCookies
Dobre na wszystkich stronach
Koszyk ( pusty )
Twoja lokalizacja: