Cienie wielkich artystow Gustaw Herling-Grudzinski i dawne malarstwo europejskie Tom 1 / Libristo.pl
Cienie wielkich artystow Gustaw Herling-Grudzinski i dawne malarstwo europejskie Tom 1

Kod: 12928938

Cienie wielkich artystow Gustaw Herling-Grudzinski i dawne malarstwo europejskie Tom 1

"Cienie wielkich artystow". Gustaw Herling-Grudzinski i dawne malarstwo europejskie to pierwszy tom nowej serii wydawniczej PTPN "Literatura i sztuka" poswieconej dialogom wielkich polskich pisarzy z dzielami artystow roznych epok ... więcej


Niedostępna

Powiadomienie o dostępności

Dodaj do schowka

Zobacz książki o podobnej tematyce

Powiadomienie o dostępności

Powiadomienie o dostępności


Akceptacja - Zgłaszając nam chęć otrzymania powiadomienia, akceptujesz warunki Regulaminu

Będziemy sprawdzać dostępność książki za Ciebie

Wpisz swój adres e-mail, aby otrzymać od nas powiadomienie,
gdy książka będzie dostępna. Proste, prawda?

Więcej informacji o Cienie wielkich artystow Gustaw Herling-Grudzinski i dawne malarstwo europejskie Tom 1

Opis

"Cienie wielkich artystow". Gustaw Herling-Grudzinski i dawne malarstwo europejskie to pierwszy tom nowej serii wydawniczej PTPN "Literatura i sztuka" poswieconej dialogom wielkich polskich pisarzy z dzielami artystow roznych epok. Bohaterami ksiazki, obok samego pisarza, staja sie wybitni malarze europejscy - nie tylko wymienieni przez pisarza Caravaggio, Rembrandt, Vermeer (niezrownani mistrzowie swiatla i cienia), ale rowniez Paolo Uccello (przed Legenda o sprofanowanej Hostii Grudzinski "stal dlugo jak wryty"), zywiacy "pociag do samotnosci" Lorenzo Lotto, Michal Aniol... Herling Grudzinski w Dzienniku pisanym noca okreslal idee swoich spotkan ze sztuka. Pisal: "Caravaggio, Rembrandt, Vermeer nie dopuszczaja analiz warsztatowych, laboratoryjnych, skazuja przemadrzalych i przerafinowanych niby-znawcow na zdawkowa suchosc, powierzchownosc, inwentaryzacje zamiast artystycznego przezycia i czasem wstrzasu. To samo zreszta dzieje sie z wybitnymi utworami literatury, przede wszystkim poezji. Milczenie na widok bezmiernosci jest wymowniejsze od wag i miar. Kto zas milczec nie chce lub nie moze, niech usiluje na okamgnienie bodaj zobaczyc, i pozniej oszczednym slowem utrwalic, cien wielkiego artysty w jego wielkim dziele". W opowiadaniach, esejach i Dzienniku pisanym noca Grudzinski daje swiadectwo wlasnego "przezycia artystycznego" wywolanego przez dziela wymienionych malarzy. Doznany "wstrzas" jest punktem wyjscia do tego, by w slowie utrwalic artystyczna wizje, a takze oblicze czlowieka, w umysle ktorego sie zrodzila. Autorzy szkicow zajmuja sie jednak nie tylko kwestia recepcji sztuki poszczegolnych dawnych mistrzow europejskich w utworach pisarza, podejmuja rowniez problematyke szersza, duzo ogolniejsza. Pojawiaja sie zatem teksty rozwazajace kwestie metodologiczne (zwiazane z proba weryfikacji kompetencji samego Herlinga, ale i warsztatow piszacych o nim badaczy) czy problemy genologiczne (portret i medalion jako gatunek zarowno literacki, jak i malarski). Cenne jest syntetyczne ujecie zagadnienia biografizmu w tworczosci Herlinga, ktory jawi sie jako kontynuator tradycji slynnych Zywotow... Vasariego. Na uwage zasluguja rowniez analizy czynione z perspektywy antropologicznej. Caly tom zas otwiera (wymykajacy sie akademickim rygorom) szkic Elzbiety Sawickiej, bedacy bezcenna relacja z odbytych wspolnie z Grudzinskim wizyt w muzeach.

Szczegóły książki

Kategoria Książki po polsku Sztuka Historia i teoria sztuki. Artyści


250 000
zadowolonych klientów

Od roku 2008 obsłużyliśmy wielu miłośników książek, ale dla nas każdy był tym wyjątkowym.


Paczkomat 12,99 ZŁ 31975 punktów

Copyright! ©2008-24 libristo.pl Wszelkie prawa zastrzeżonePrywatnieCookies


Konto: Logowanie
Wszystkie książki świata w jednym miejscu. I co więcej w super cenach.

Koszyk ( pusty )

Kup za 299 zł i
zyskaj darmową dostawę.

Twoja lokalizacja: