Kod: 12897416
"Od drugiej polowy XX wieku przygladamy sie stopniowemu odchodzeniu od pojecia centrum i promocji marginesu. Towarzyszy ono zmianom w filozofii (dekonstrukcja, poststrukturalizm), studiach kulturowych (w koncepcjach feministycznyc ... więcej
Wpisz swój adres e-mail, aby otrzymać od nas powiadomienie,
gdy książka będzie dostępna. Proste, prawda?
"Od drugiej polowy XX wieku przygladamy sie stopniowemu odchodzeniu od pojecia centrum i promocji marginesu. Towarzyszy ono zmianom w filozofii (dekonstrukcja, poststrukturalizm), studiach kulturowych (w koncepcjach feministycznych i postkolonialnych), sztuce (jako szukanie "innych" nowych estetyk) i mysli socjologicznej (refleksje o "alternatywnych przyrodach"). Czy jednak powyzsza zmiana nie doprowadzila jedynie do "nieoczekiwanej zamiany miejsc", w wyniku ktorej to, co kiedys stanowilo dyskurs mniejszosciowy, nie stalo sie dyskursem dominujacym? Takie same zmiany obserwujemy w polskiej fotografii: znajdujacy sie jeszcze w latach 80. XX wieku na poboczu sztuki dyskurs dokumentalny stanowi dzisiaj niemal glowny nurt, zmienia sie takze recepcja przeszlosci - wysunieta w latach 50. ideologicznie na pierwszy plan fotografia socrealistyczna, odrzucana w ramach oporu w latach 70 i 80., obecnie powraca jako interesujacy obszar tworczosci. Podobna zmiana dotyczy zainteresowania tworczoscia kobiet-fotografow. Czy i w jakich obszarach byly marginalizowane kiedys? Jaka jest ich pozycja dzisiaj? Chcemy zatem sprawdzic, na ile granica miedzy marginesem i centrum sie przesuwa. Proponujac jako temat Biennale haslo "MARGINESY" postawilismy przy nim znak zapytania, by zachecic uczestnikow i odbiorcow do dyskusji na temat tego, co wspolczesnie stanowi centrum, a co jest jedynie (albo az) marginesem zycia spolecznego i artystycznego oraz co stanowi punkt zainteresowania dzisiejszej fotografii. Interesujacy nas temat podzielony zostal na trzy obszary: - marginesy historii Jaka jest dzisiaj pozycja przeszlosci? Jak myslimy o statusie "odrzucanych", niechcianych dyskursow fotografii oficjalnej? Jakim obszarem wolnosci operowali artysci, by znalezc wlasne pole ekspresji artystycznej? - marginesy sztuki Jaka jest relacja pomiedzy awangardowa "fotografia jako sztuka" a dzisiejszymi podejsciami? Czy modernizm jest jeszcze dla nas wazny? Jaka sztuka dzisiaj jest marginalizowana? - marginesy zmyslow Jak doswiadczamy dzisiaj fotografii? Czy jest ona dla nas procesem czy obrazem? Czym rozni sie spojrzenie kobiece od meskiego? Czy w naszym kontakcie z rzeczywistoscia potrafimy wyjsc poza zmysl wzroku?" Marianna Michalowska ze Wstepu
Kategoria Książki po polsku Sztuka Fotografia
Od roku 2008 obsłużyliśmy wielu miłośników książek, ale dla nas każdy był tym wyjątkowym.
Copyright! ©2008-24 libristo.pl Wszelkie prawa zastrzeżonePrywatnieCookies
Dobre na wszystkich stronach
Koszyk ( pusty )
Twoja lokalizacja: