Kod: 15671039
Okres, w ktorym po II wojnie swiatowej w Polsce zajeto sie konstrukcja i wytwarzaniem jednosladow zwanych z angielska skuterami (scooter) byl dosc krotki (przypadal na lata 1955-1967), jednak bardzo ciekawy i bogaty w wiele wydarz ... więcej
Wpisz swój adres e-mail, aby otrzymać od nas powiadomienie,
gdy książka będzie dostępna. Proste, prawda?
Okres, w ktorym po II wojnie swiatowej w Polsce zajeto sie konstrukcja i wytwarzaniem jednosladow zwanych z angielska skuterami (scooter) byl dosc krotki (przypadal na lata 1955-1967), jednak bardzo ciekawy i bogaty w wiele wydarzen, w tym rowniez sportowych, zapisujac sie trwale w historii powojennej motoryzacji. Jedyna fabryka, gdzie produkowano seryjnie polskie skutery byla Warszawska Fabryka Motocykli (WFM), gdzie juz w polowie lat piecdziesiatych powstaly prototypowe pojazdy o owadzich nazwach: Zuk, Bak i Osa, z ktorych jedynie Osa zostala skierowana do seryjnej produkcji. Produkcje skuterow probowano rowniez podjac w zakladach podleglych Centralnemu Zarzadowi Przemyslu Wyrobow Precyzyjnych, czego wyrazem byla prezentacja w 1957 roku prototypow dwoch lekkich skuterow o nazwach Odra 1 i Odra 2. Po przejeciu Warszawskiej Fabryki Motocykli przez Polskie Zaklady Optyczne (1964) prace nad nastepca Osy, ktorym mial byc skuter miejski noszacy robocze oznaczenie M55, przejela Wytwornia Sprzetu Komunikacyjnego w Swidniku, gdzie skoncentrowano produkcje motocykli klasy 125 ccm. W wyniku prac konstrukcyjnych powstaly wersje M56 i M57, na bazie ktorych w 1967 roku wykonano przedprototyp o nazwie Montana, wykorzystujac zawieszenia obu kol i zespol napedowy z wloskiego skutera Lambretta 125. Pomimo, ze Montana prezentowala sie doskonale, oceniono, ze male zainteresowanie skuterami nie gwarantuje oplacalnosci produkcji, i dalsze prace decyzja Zjednoczenia Przemyslu Lotniczego przerwano. Tym samym zakonczyla sie historia polskich skuterow, przypadajaca na wiek XX. Podobnie, choc nieco pozniej, odeszly do historii ostatnie marki polskich motocykli. Polskie skutery WFM Osa M50, M52 to drugi zeszyt z cyklu, wydawanego w ramach serii TBiU, HISTORIA MOTORYZACJI.
Kategoria Książki po polsku Technika. Informatyka. Przemysł. Rzemiosło. Rolnictwo Historia techniki i przemysłu. Inżynierowie, technicy i przemysłowcy
Od roku 2008 obsłużyliśmy wielu miłośników książek, ale dla nas każdy był tym wyjątkowym.
Copyright! ©2008-24 libristo.pl Wszelkie prawa zastrzeżonePrywatnieCookies
Dobre na wszystkich stronach
Koszyk ( pusty )