Kod: 12899134
Puste miejsce po krytyce? to ksiazka poswiecona problematycznym relacjom sztuki i teorii, oraz pytaniu o to, co stalo sie wspolczesnie z krytyka sztuki. Uchylajac sie od jednoznacznie pesymistycznej konkluzji, autorka analizuje po ... więcej
Wpisz swój adres e-mail, aby otrzymać od nas powiadomienie,
gdy książka będzie dostępna. Proste, prawda?
Puste miejsce po krytyce? to ksiazka poswiecona problematycznym relacjom sztuki i teorii, oraz pytaniu o to, co stalo sie wspolczesnie z krytyka sztuki. Uchylajac sie od jednoznacznie pesymistycznej konkluzji, autorka analizuje powody, dla ktorych autorytatywny, wartosciujacy glos krytyka sztuki stracil dzis na znaczeniu. Refleksja nad roznymi modelami krytyki i krytycznosci wpleciona jest tu w rekonstrukcje artystycznych dzialan i koncepcji, bedacych zrodlem teoretycznych pytan i alternatywna forma krytyki. Sledzac wybrane watki i epizody w tworczosci Barnetta Newmana, Richarda Serry i Josepha Kosutha, autorka pokazuje w jaki sposob artysci sami wchodzili w role krytykow i teoretykow, jak sprzeciw wobec istniejacego pojecia sztuki, jej publicznego funkcjonowania i muzealnych schematow tworzyl nowe pojecie sztuki i zmienial jej instytucje. Tytulowa "materialistyczna rewizja" to wedlug autorki proces, ktory dokonuje sie zarowno w teorii i krytyce sztuki, jak w dzialaniach artystow. Interesuja ja tu zarowno nurty teorii sztuki i estetyki zwiazane z tradycja marksizmu (Th. Adorno, P. Bürger, T. Eagleton, P. Bourdieu), jak i rozwijane pod haslem "niskiego materializmu" pisarskie i wizualne strategie Georgesa Bataille'a, czy analizowany w poznym dziele Wladyslawa Strzeminskiego zwrot ku cielesnej materii widzenia. Rejniak-Majewska pokazuje w jaki sposob rozne formy materialistycznego myslenia i wrazliwosci scieraly sie z pojeciami klasycznej estetyki, uderzajac w tradycyjne pojecia estetycznej i artystycznej autonomii. Jednoczesnie, starannie i z uporem wydobywa ona swoisty paradoks wspolczesnej sztuki, polegajacy na tym, ze zalozenie o suwerennosci artystycznych dzialan oraz znaczenie konkretnego, bezposredniego doswiadczenia w kontakcie ze sztuka wcale nie slabnie. Nie probujac ograniczac sie tu do utyskiwan nad logika instytucjonalizacji i zamknieciem sztuki w blednym kole jej autonomii, autorka broni tego, co uwaza za wazny wciaz zwiazek miedzy zywotna sila refleksji a estetycznym konkretem.
Kategoria Książki po polsku Sztuka
Od roku 2008 obsłużyliśmy wielu miłośników książek, ale dla nas każdy był tym wyjątkowym.
Copyright! ©2008-24 libristo.pl Wszelkie prawa zastrzeżonePrywatnieCookies
Dobre na wszystkich stronach
Koszyk ( pusty )
Twoja lokalizacja: