Kod: 12896323
W ZSRR glowne lotnicze biura konstrukcyjne w latach 1946-1947 zbudowaly kilka typow i wersji mysliwcow: Jak-15, Jak-17, Jak-19, MiG-9, La-150, La-152, La-156, La-160, Su-9 z silnikiem RD-10 i jego odmiana z dopalaniem RD-10F. Jedn ... więcej
Wpisz swój adres e-mail, aby otrzymać od nas powiadomienie,
gdy książka będzie dostępna. Proste, prawda?
W ZSRR glowne lotnicze biura konstrukcyjne w latach 1946-1947 zbudowaly kilka typow i wersji mysliwcow: Jak-15, Jak-17, Jak-19, MiG-9, La-150, La-152, La-156, La-160, Su-9 z silnikiem RD-10 i jego odmiana z dopalaniem RD-10F. Jednak zasadniczym osiagnieciem tych biur konstrukcyjnych bylo zastosowanie nowych rodzajow zespolow napedowych w postaci skopiowanych brytyjskich silnikow odrzutowych Rolls Royce Dervent V jako RD-500 i Nene-1,jako RD-45. Silniki te dysponowaly znacznie wiekszym ciagiem (dwukrotnie!) oraz byly sprawniejsze i charakteryzowaly sie wieksza niezawodnoscia. Majac znacznie doskonalsze silniki konstruktorzy przystapili do prac nad nowymi konstrukcjami mysliwcow. W dosc krotkim czasie powstala kolejna seria samolotow, ktore charakteryzowaly sie znacznie lepszymi osiagami, a co najwazniejsze spelnialy juz opracowane przez wojsko wymagania taktyczno-techniczne. W wyniku przeprowadzonych prob porownawczych do produkcji seryjnej zakwalifikowano trzy nowe konstrukcje: MiG-15, La-15 oraz Jak-23. Jak sie pozniej okazalo tylko ten pierwszy przeszedl do historii swiatowego lotnictwa, natomiast pozostale mimo, iz produkowane seryjnie nie odegraly wiekszej roli, a posluzyly do przeszkolenia kadr oraz opanowania eksploatacji samolotow mysliwskich z napedem odrzutowym. Stosunkowo mala liczba wyprodukowanych Jakow-23 (ponad 300 egz.) w lotnictwie ZSRR pozostala w cieniu rewelacyjnego, skosnoskrzydlego MiGa-15, a niemal wszystkie Jaki-23, po krotkiej eksploatacji w jednostkach Sil Powietrznych ZSRR, trafily do panstw sojuszniczych. Nalezy przy tym nadmienic, iz okolo 30% (okolo 90 egz.) tych maszyn trafilo do Polski, gdzie byly uzytkowane niemal przez 10 lat (1951-1960). Mimo, iz samolot ten eksploatowany byl w okresie zimnej wojny, to jednak nie bral udzialu w zadnym z owczesnych konfliktow zbrojnych. Kilkunastoletnia eksploatacja tej konstrukcji umozliwila na wielokrotna jej ocene zarowno przez specjalne komisje pracujace w ramach prac kwalifikacyjnych, jak i przez grupy ekspertow spoza ZSRR (Grupa Wywiadu Technicznego w AFB Wright Patterson). Samolot oraz jego eksploatacja byla oceniona przez wielu pilotow wojskowych, ktorzy mogli poznac te konstrukcje bardzo dokladnie. Juz w trakcie projektowania zakladano pewne ograniczenia, ktore w sposob zasadniczy wplynely na jego osiagi i wlasciwosci. Konstrukcja odznaczala sie mala masa wlasna (1980 kg), co bylo uzyskane kosztem "odchudzenia" konstrukcji z roznego typu ukladow i instalacji. Z racji ukladu aerodynamicznego byl bardzo zwrotny, dysponowal nadmiarem ciagu, co wplywalo na stosunkowo duza predkosc pionowego wznoszenia (do 47 m/s). Jego klasyczny uklad konstrukcji zapewnial latwosc w pilotazu, a maly rozbieg i dobieg w granicach 500-600 m umozliwial bazowanie na lotniskach o niewielkich pasach startowych.
Kategoria Książki po polsku Technika. Informatyka. Przemysł. Rzemiosło. Rolnictwo Technika. Mechanika techniczna Technika transportu
Od roku 2008 obsłużyliśmy wielu miłośników książek, ale dla nas każdy był tym wyjątkowym.
Copyright! ©2008-24 libristo.pl Wszelkie prawa zastrzeżonePrywatnieCookies
Dobre na wszystkich stronach
Koszyk ( pusty )