Samochody terenowe na ziemiach polskich / Libristo.pl
Samochody terenowe na ziemiach polskich

Kod: 12903274

Samochody terenowe na ziemiach polskich

Autor Jan Tarczynski

Samochod terenowy w dzisiejszym pojeciu to pojazd kolowy przystosowany do jazdy po bezdrozach, o wzmocnionej budowie i napedzanych wszystkich kolach jezdnych. Samochody tego typu wyposazane sa w reduktory przelozen skrzyni biegow, ... więcej


Niedostępna

Powiadomienie o dostępności

Dodaj do schowka

Zobacz książki o podobnej tematyce

Powiadomienie o dostępności

Powiadomienie o dostępności


Akceptacja - Zgłaszając nam chęć otrzymania powiadomienia, akceptujesz warunki Regulaminu

Będziemy sprawdzać dostępność książki za Ciebie

Wpisz swój adres e-mail, aby otrzymać od nas powiadomienie,
gdy książka będzie dostępna. Proste, prawda?

Więcej informacji o Samochody terenowe na ziemiach polskich

Opis

Samochod terenowy w dzisiejszym pojeciu to pojazd kolowy przystosowany do jazdy po bezdrozach, o wzmocnionej budowie i napedzanych wszystkich kolach jezdnych. Samochody tego typu wyposazane sa w reduktory przelozen skrzyni biegow, blokowane mechanizmy roznicowe mostow napedowych, ogumienie o terenowym biezniku, czesto wyciagarke linowa i wodoszczelna instalacje elektryczna, a niekiedy system centralnego pompowania kol, umozliwiajacy zmiane cisnienia w ogumieniu w czasie jazdy. Niektore modele przystosowane sa tez do przejazdow przez plytkie przeszkody wodne. W poczatkowym okresie odtwarzania, po 123 latach rozbiorow, polskiej panstwowosci, a wiec od konca 1918 roku, bo wlasnie od tych trudnych dni rozpoczyna sie nasza ksiazka, pojecie "samochod terenowy" bylo nieco rozszerzone. Oczywiscie, ze odnosilo sie ono w pierwszym rzedzie do pojazdow kolowych z "klasycznym" napedem na wszystkie osie, ale obejmowalo takze samochody gasienicowe i polgasienicowe oraz pojazdy kolowe, dwu i wieloosiowe z napedem na kola tylne, lecz wyposazone w atrybuty dzisiejszego wozu terenowego: reduktor, blokade mechanizmu roznicowego, specjalne ogumienie i wyciagarke linowa, czesto w wersji uproszczonej w postaci tzw. samowyciagaczy, czyli bebnow osadzonych na tarczach kol tylnych, z linami umozliwiajacymi wyjazd z ciezkiego terenu. Godzi sie tez przypomniec, ze w poczatkowym okresie istnienia Panstwa Polskiego, a szczegolnie w czasie walk o granice w latach 1918-1921, panowalo odczucie, ze nie specjalna konstrukcja, ale mocna budowa pojazdu, duzy przeswit i "ogolne" zdolnosci do pokonywania zlych drog powoduja przydatnosc okreslonego modelu do jazdy terenowej. Trzeba tu dodac, ze wobec fatalnego stanu drog, a czesto ich braku i zlego zaopatrzenia w paliwo, podstawowym srodkiem wojskowego transportu w owym okresie byla lekka ciezarowka lub o mocnej konstrukcji samochod osobowy wyposazone w liny, lopaty, podklady pod kola oraz zapas paliwa i smarow. Armia byla zasadniczym uzytkownikiem pojazdow terenowych, a tym samym inicjatorem ich zagranicznych zakupow i wytwarzania w kraju. Wyjatkiem byla "cywilna" inicjatywa budowy osobowych samochodow Stetysz, o podwyzszonej zdolnosci pokonywania terenu. W ksiazce przedstawiono modele nie tylko uzywane powszechnie, ale takze ciekawe polskie prototypy czy tez wozy zakupione tylko jednostkowo. Na wybranym przykladzie 1937 roku wspomnimy tez o interesujacych badaniach i probach samochodow terenowych na potrzeby armii. Proby takie prowadzone byly zreszta juz od poczatku lat 20. ubieglego wieku - najbardziej spektakularne to badania rewelacyjnych przegubowych wloskich ciagnikow Pavesi, z napedem na 4 kola, ktore mialy zmotoryzowac polska artylerie. Termin "terenowe samochody osobowe" to w pojeciu tej pracy pojazdy o cechach okreslonych powyzej, dostosowane do przewozu osob, bez wzgledu na ich liczbe i sposob transportowania, o nosnosci do 1-1,5 tony. Samochody te postaramy sie przedstawic w opisach indywidualnych wybranych modeli (w ukladzie chronologicznym) na szerokim tle motoryzacyjnego klimatu Polski, nie unikajac tez okresow tragicznych w naszej historii, jak np. kampania wrzesniowa 1939 roku, okupacja niemiecko-sowiecka lat 1939-1945, walki oddzialow Armii Krajowej uzywajacych wozow terenowych zdobytych na wrogu oraz powstania warszawskiego. W kolejnych rozdzialach, opowiadajacych o czasach po II wojnie swiatowej, przedstawimy rozwoj osobowych samochodow terenowych w naszym kraju, w specyficznym klimacie polityczno-gospodarczym, jaki zapanowal w Polsce "ludowej" po 1945 roku, a takze w suwerennym juz kraju, po upadku komunizmu w 1990 r.

Szczegóły książki

Kategoria Książki po polsku Technika. Informatyka. Przemysł. Rzemiosło. Rolnictwo Historia techniki i przemysłu. Inżynierowie, technicy i przemysłowcy


250 000
zadowolonych klientów

Od roku 2008 obsłużyliśmy wielu miłośników książek, ale dla nas każdy był tym wyjątkowym.


Paczkomat 12,99 ZŁ 31975 punktów

Copyright! ©2008-24 libristo.pl Wszelkie prawa zastrzeżonePrywatnieCookies


Konto: Logowanie
Wszystkie książki świata w jednym miejscu. I co więcej w super cenach.

Koszyk ( pusty )

Kup za 299 zł i
zyskaj darmową dostawę.

Twoja lokalizacja: