Kod: 15671027
Prezentowany wybor to lektura obowiazkowa dla wszystkich zainteresowanych teatrem. Autorzy tekstow zebranych w publikacji prezentuja calkowicie nowe spojrzenie na te historyczna forme widowiska i obalaja mity, jakimi obroslo ono ... więcej
34.14 zł
Zwykle: 44.29 zł
Oszczędzasz 10.15 zł
Za ten zakup dostaniesz 20 punkty
Prezentowany wybor to lektura obowiazkowa dla wszystkich zainteresowanych teatrem. Autorzy tekstow zebranych w publikacji prezentuja calkowicie nowe spojrzenie na te historyczna forme widowiska i obalaja mity, jakimi obroslo ono przez stulecia. Burza skostniale przekonania i pisza jego nowa historie. Dowodza, ze nasze wyobrazenie o nim jest zapisem "sentymentalnej pamieci", efektem mitologizacji i przeszlosci kulturowej. Kiedy mowa o komedii dell'arte - zauwaza Ferdinando Taviani - trzeba zawsze pamietac, zeby oddzielic to, co jest jej mitologia, od tego, co wie o niej historia. Mit mowi, ze byl to teatr popularny, spontaniczny, oparty na improwizacji i niczym nieskrepowanej wyobrazni, wystawiany na swiezym powietrzu, grany na targach, placach, ulicach, ktory przykuwal uwage przypadkowych przechodniow. Tak rozumiana komedia dell'arte rozpalala wyobraznie artystow romantycznych (Jean Starobinski) i modernistycznych (J. Douglas Clayton). Wedlug tych wyobrazen aktor dell'arte byl nierozerwalnie zrosniety ze swoja postacia - "maska". Wiedza historyczna wprowadza do tego obrazu znaczace korekty. Juz teatr Giorgia Goldoniego, opisany przez Jamesa H. Johnsona, gra z mitem komedii dell'arte, wytwarzajac go i przekraczajac zarazem. Podazajac wiec za mysla Tavianiego, trzeba zalozyc, ze komedia dell'arte nie powinna byc rozumiana jako scisle okreslony gatunek teatru europejskiego, a przynajmniej nie tylko w ten sposob. W swym zrodlowym kulturowym kontekscie komedia jest po prostu synonimem teatru, a arte oznacza kunszt w najrozmaitszych dziedzinach publicznej ekspresji, poczynajac od poezji, przez muzyke, taniec, az do popisow akrobatycznych, ktore ja powolaly do zycia, zapowiada heterogenicznosc form teatru europejskiego. Siro Ferrone, przygladajac sie metodom kompozycyjnym w teatrze dell'arte, takze wskazuje na heterogeniczny i zlozony charakter zjawiska, postulujac w zwiazku z tym nowe podejscie metodologiczne. Robert Henke widzi w teatrze dell'arte historyczne napiecie miedzy oralnoscia a pismiennoscia, ktore odciska pietno nie tylko na samym spektaklu ale takze na formalnym kontekscie jego funkcjonowania w spoleczenstwie. Anne MacNeil, sledzac muzyczne aspekty przedstawien dell'arte, ukazuje scisly zwiazek zachodzacy miedzy sztuka spiewajacych i komponujacych aktorek a narodzinami opery. Enrico Fulchignoni zas, przygladajac sie raz jeszcze historycznym zrodlom komedii dell'arte, kaze zakwestionowac jej mityczne wloskie korzenie. Teatr dell'arte rodzi sie nie tylko na przecieciu oralnosci i pismiennosci, muzyki i teatralnej gry, rodzi sie takze w przecieciu kultur, wzajemnym przenikaniu wschodu i zachodu, w miejscu, gdzie roznorodnosc, dialog i wymiana staja sie zrodlem nowych form kulturowych.
Kategoria Książki po polsku Sztuka Teatr. Film. Telewizja. Radio Teatr. Kabaret
34.14 zł
Od roku 2008 obsłużyliśmy wielu miłośników książek, ale dla nas każdy był tym wyjątkowym.
Copyright! ©2008-24 libristo.pl Wszelkie prawa zastrzeżonePrywatnieCookies
Dobre na wszystkich stronach
Koszyk ( pusty )
Twoja lokalizacja: